Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 30 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat verkeerskundige knelpunten oplossen en Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. De raad heeft in de begroting 2021 middelen ter beschikking gesteld om verkeerskundige maatregelen te onderzoeken die de druk van dit kruispunt in de spits kunnen verminderen. In samenwerking met ondernemers en belangengroepen in en rond het gebied Poort van Deventer heeft RoyalHaskoning DHV (RHDHV) onderzoek en adviezen gedaan voor verkeerskundige oplossingen. In het voorjaar van 2020 zijn adviezen uit het rapport van RoyalHaskoning DHV gepresenteerd aan de belanghebbenden in het gebied. Daarbij is gekeken naar infrastructurele- en gedragsmaatregelen om de duurzame bereikbaarheid van de Poort van Deventer op zichzelf en de bredere verkeersstructuur voor de stad te verbeteren. Anders dan bij andere kruispunten is de oplossing niet 1 oplossing op het drukke kruispunt maar de uitvoering van 8 deelprojecten in de omgeving van het kruispunt om daarmee de druk op het kruispunt te verminderen. Er is budget beschikbaar gesteld om de 8 deelprojecten verder te onderzoeken. Wat is de verkeerskundige bijdrage op het systeem (waaronder de kruising) en om meer inzicht te krijgen op draagvlak en kosten. Er is geen budget beschikbaar voor het zetten van vervolgstappen | |||
Besluitvorming | |||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Proces op hoofdlijnen Stand van zaken deelprojecten in detail: Deelproject 1 en 8: Verbindende infrastructuur en aansluiting bedrijven (75% gereed) Deelproject 2 Aanleg voetgangersverbinding over het water tussen horecacluster en bestaande bedrijven (100% gereed) Deelproject 3 Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 (100% gereed) Deelproject 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook (50% gereed) Deelproject 5 versterken fietsnetwerk. (75% gereed) Deelproject 6 knip Zweedsestraat (100% gereed) Deelproject 7 Verplaatsen tankstation (10% gereed) Er is een verkeerskundig schetsontwerp opgesteld welke nog niet breed getoetst is. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar Het project / proces is voor ca 60% gereed en er is EUR 49.310,- uitgegeven Het resterende budget is voldoende om deze fase van het project ca eind 2021 binnen het totaal beschikbaar gestelde budget af te ronden. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | |||
Afwijking totaalplanning? | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Interne communicatie: Externe communicatie: | |||
Overige informatie |