Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Bijzondere bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Het werkelijk beroep op de bijzondere bijstand is in het eerste halfjaar van 2021 lager dan geraamd bij de begroting. Dit betreft met name de bijzondere bijstand die wordt verleend voor beschermingsbewind. Op basis van de huidige realisatie verwachten we een totaal voordeel van €345.000 ten opzichte van de begroting. De lasten in 2021 zijn hiermee in lijn met 2020. Echter de toename in lasten die in de begroting 2021 werd verwacht is in de realisatie niet zichtbaar. Voor een deel wordt de beschikbare ruimte gebruikt om de lasten voor een extra spreekuur Geldfit te dekken in 2021 conform ingediende motie bij de Voorjaarsnota 2021. Uiteindelijk resteert een voordeel van €300.000. In afwachting van het nieuwe minimabeleid wordt op dit moment het budget niet structureel bijgesteld. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) | 6.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
De TONK is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten waar mensen een beroep op kunnen doen wanneer zij als gevolg van Corona in financiële problemen zijn geraakt. Deze regeling loopt tot 1 oktober. Onlangs zijn de beleidsregels verruimd om zo maximaal de doelgroep te bereiken. Desondanks verwachten wij een onderbesteding op het beschikbare budget. De financiële vertaling loopt via de derde kwartaalrapportage. Dan verwachten wij dat de daadwerkelijke hoogte van de TONK vergoeding vanuit het Rijk bekend is en tevens zijn de werkelijke lasten dan bekend. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
TOZO | 7.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
Voor de uitvoering van de TOZO is er in 2021 vooralsnog een voorschot ontvangen van €4.014.000. Een klein deel hiervan is specifiek ter dekking van uitvoeringskosten. Bij team Inkomensondersteuning is voor de uitvoering van de TOZO 2 fte extra formatie benodigd ad €120.000. De verantwoording van de TOZO vindt plaats via de SISA verantwoording bij de jaarrekening 2021 en is op basis van werkelijk verstrekte uitkeringen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Circulus Berkel afrekening 2020 | 6.5 Arbeidsparticipatie | Herschikking | |
Als gevolg van de beperkingen door de corona zijn de kosten voor de activering en inzet van de doelgroep in 2020 €113.000 hoger uitgevallen. Circulus Berkel heeft dit pas gemeld nadat de boeken waren gesloten. 50% voor rekening van de gemeente Deventer en 50% voor CB. CB zal als invulling van de 50% een “Ontwikkelroute voor kwetsbare jongeren” ontwikkelen. CB zal 10 a 15 trajecten voor deze doelgroep vormgeven conform de beschrijving uit het door de gemeente opgestelde projectplan. We signaleren een toename van het aantal 16- en 17-jarige VSO/PrO/Entree-schoolverlaters die enerzijds geen onderwijs meer kunnen/willen volgen en anderzijds nog niet werkfit zijn. Ze zijn nog niet ‘werkfit’ vanwege hun jonge leeftijd en hebben (mede daardoor) nog onvoldoende werknemersvaardigheden om een vorm van loonwaarde bij (reguliere) bedrijven te genereren. Omdat ze wel arbeidsmarktpotentie hebben, horen ze ook niet thuis in de dagbesteding. Voor deze groep jongeren ontbreekt het aan een voorziening waarin de jongere zich verder kan ontwikkelen en beter voorbereid wordt op een plek op de arbeidsmarkt. Het 50% aandeel voor de gemeente Deventer ad €56.500 wordt gedekt binnen programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt, ten laste van de resterende impulsgelden re-integratie. Een eventueel structureel effect in de lasten voor activering van de doelgroep door Circulus Berkel wordt meegewogen in de besluitvorming omtrent de begroting 2022. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
ESF | 6.5 Arbeidsparticipatie | Kans | |
Wij zijn een fase verder in de beoordeling van de ESF 2017-afrekening. Op basis van het rapport van bevindingen is de verwachting dat Deventer minimaal €800.000 ontvangt. Het is echter lang niet uitgesloten dat er nog sprake is van een tweedelijnscontrole. Wij zijn in afwachting van de beschikking en afwikkeling door het regionale subsidiebureau. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Ontwikkelfonds Cleantechregio | 6.5 Participatie | Nieuw beleid | |
Deventer is penvoerder en projectleider voor het Ontwikkelfonds in de regio. De opleidingsvouchers van het Ontwikkelfonds Cleantech Regio zijn bedoeld voor werkgevers in deze regio, voor ZZP’ers, werknemers en werkzoekenden tussen de 18 en 67 jaar die in de regio wonen. In totaal is hiervoor €1,125 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Ontwikkeling Bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Kans | |
Tegen de verwachting in is het aantal bijstandsgerechtigden in de eerste helft van 2021 licht gedaald. Op basis van de actuele ramingen van het CPB gaan we voor 2021 nog steeds uit van een kleine stijging tot gemiddeld 2.750 uitkeringsgerechtigden in 2021. In de oorspronkelijke begroting was dit nog 2.875.Op dit moment hebben we echter nog niet in beeld in hoeverre de positieve ontwikkeling van het volume financieel effect heeft, omdat het definitief BUIG budget 2021 nog niet bekend is. Er is landelijk een positievere ontwikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden zichtbaar, waardoor de kans groot is dat deze ontwikkeling wordt vertaald in het definitief BUIG budget. In oktober wordt het definitief BUIG budget bekendgemaakt. De financiële vertaling vindt plaats in de derde kwartaalrapportage. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 75.844 | 4.325 | 80.169 | 5.228 | 85.397 |
Baten | 42.586 | 3.142 | 45.728 | 5.132 | 50.860 |
Saldo | -33.258 | -1.182 | -34.441 | -96 | -34.537 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | |
Bijzondere bijstand | Lasten | -300 |
---|---|---|
TOZO | Lasten | 4.014 |
Ontwikkelfonds Cleantechregio | Lasten | 1.125 |
Technische wijziging | Lasten | 388 |
Totaal lasten | 5.227 | |
TOZO | Baten | 4.014 |
Ontwikkelfonds Cleantechregio | Baten | 1.125 |
Technische wijziging | Baten | -6 |
Totaal baten | 5.133 | |
Saldo | -95 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 155 | 155 |
Putting uit reserves | 203 | 270 | 473 | 136 | 609 |
Saldo | 203 | 270 | 473 | -19 | 454 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 75.844 | 42.586 | -33.258 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 2.202 | 2.263 | 61 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 270 | 0 | -270 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 2.230 | 56 | -2.174 | ||
Voorjaarsnota 2021 | -376 | 823 | 1.199 | ||
Totaal programma | 80.170 | 45.728 | -34.442 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 0 | 203 | 203 | |
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 270 | 270 | ||
Totaal programma | 0 | 473 | 473 |