Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op www.hetgeldvan.deventer.nl zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap hebben gedaan. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2017 | 4,77% | 0,84 |
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
Norm 2021 | 4,60% | |
2021 1e kwartaal | 3,88% | 0,46 |
2021 2e kwartaal | 4,53% | 0,60 |
Het ziekteverzuim is iets lager dan de organisatiedoelstelling van 4,6%. Het ziekteverzuimpercentage is sinds de corona-uitbraak in maart 2020 sterk gedaald, maar loopt sinds maart 2021 weer geleidelijk op.
Het thuiswerken en corona op zich hebben een grote impact. Sommige teams melden een hoge werkdruk. Ondanks de goede cijfers blijven we dus alert op ‘uitgesteld verzuim’. Totdat de situatie meer normaliseert blijft de organisatiedoelstelling vooralsnog ongewijzigd.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Begroot | Prognose | |||
Soort inhuur | 2019 | 2020 | 2021 | 1e kwartaal 2021 | 2e kwartaal 2021 |
Vaste formatie | 1.703 | 2.518 | 2.900 | 2.700 | 2.800 |
Inhuur boven formatie | 4.900 | ||||
Extra capaciteit | 4.308 | ||||
Specifieke deskundigheid | 1.994 | ||||
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 400 | 500 | ||
Piekbelasting | 543 | 500 | 600 | ||
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 1000 | 1000 | ||
Speciale projecten | 3976 | 3.600 | 3.600 | ||
Totaal | 8.005 | 8.606 | 7.800 | 8.200 | 8.500 |
De inhuurprognose voor 2021 komt uit op circa €8,5 miljoen. Dit is vergelijkbaar met de realisatie 2020. In 2020 waren de kosten hoger door de effecten van de corona-pandemie. Deze effecten lopen deels door in 2021. De prognose is iets gestegen ten opzichte van de eerste kwartaalrapportage door onder meer toename inhuur voor wabo-vergunningen en publiekscontacten. Er wordt ook extra ingehuurd voor vervanging van gedetacheerd personeel en vervanging van zieken.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven-formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting | 1e kwartaalrapportage | 2e kwartaalrapportage |
---|---|---|---|
Formatie | 725,84 | 731,72 | 749,51 |
Bezetting | 701,89 | 714,03 | |
Vacatureruimte | 29,82 | 35,48 |
De formatie is ten opzichte van de eerste kwartaalrapportage gestegen met 17,8 fte.
- Het team inkomensondersteuning is (deels tijdelijk) uitgebreid met 6,0 fte in verband met bestandsstijging (3,0 fte), taken inzet over van DWT (2,0 fte) en afhandeling TONK-regeling (1,0).
- Het team Beleid is na de eerste kwartaalrapportage uitgebreid door tijdelijke formatie voor economie, kunst en cultuur en een extra teammanager (3,0 fte), omzetting inhuur beschermd wonen in formatie (0,78 fte) en toevoeging capaciteit voor fysieke projecten, SROI en gegevensbeheer (0,85 fte)
- Bij het team Ondernemen en vergunningen is 1,33 fte inhuur WABO omgezet in formatie.
- Voor ICT is de formatie uitgebreid met 1,0 fte beheerder softwarelaag. Voor ontwikkeling van datagedreven werken is de formatie tijdelijk met 1,0 fte toegenomen.
- Bij verschillende teams zijn functies omgezet in andere schalen, waardoor met gelijkblijvend loonsom de formatie is gestegen met 3,6 fte.
- Overige verschillen betreffen kleine aanpassingen van formatie, gedekt door inkomsten of projectbudgetten.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Roadmap ICT | 0.4 | Herschikking | |
Binnen DOWR-i is een egalisatiereserve beschikbaar met een geëgaliseerde waarde rond de €2 miljoen. Op basis van de Roadmap ICT worden de investeringen voor de instandhouding van de IT-infrastructuur gepland en uitgevoerd conform de besluitvorming in november 2017. In 2021 is de planning geactualiseerd en geherprioriteerd. Vanaf 2022 wordt dit in de begroting 2022-2025 opgenomen.De aanpassing betreft de volgende verschuivingen:Onderwerp 2021 2022 2023 2024 2025Hardware Servers/Blades/Enclosures 451 Office 365/ Windows 10 2022 -451 Office 365/ Windows 10 2025 -485Upgrades uren roadmap 2023 51 Upgrades uren roadmap 2024 48 Totaal 451 -451 51 48 -485 Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Toekomstgericht werken, thuiswerkregeling. | 0.4 | Herschikking | |
In het kader van het Toekomst Gericht Werken (TGW) wordt er per 2022 een definitieve thuiswerkregeling ingevoerd voor het personeel van de gemeente Deventer. Het betreft de aanschaf door de medewerkers van een bureau en verlichting, het voortzetten van de huidige tijdelijke regeling. Daarnaast kan eenmalig een bureaustoel worden aangeschaft via de gemeente. Totaal gaat het om extra kosten variërend van €29.000 tot €59.000 per jaar. De dekking hiervoor is gevonden binnen de begroting van Facilitaire Zaken (vrijval van kapitaallasten en voordelen op facilitaire zaken). De investeringen van FZ in meubilair en gebouwaanpassingen worden in 2021 verlaagd met €149.000. In 2022 wordt €75.000, in 2023 en 2024 €33.000, in 2025 €41.000 en in 2026 tot en met 2028 weer €33.000 per jaar geïnvesteerd in het aanschaffen van bureaustoelen in het kader van de thuiswerkregeling. Bij ICT gaat het om de aanschaf van een beeldscherm, toetsenbord en muis. De kosten in 2022 zijn naar verwachting €55.000 en vanaf 2023 gemiddeld €45.000 per jaar. Kosten worden gedekt uit de stelpost ICT, gestald onder de Algemene dekkingsmiddelen.De financiële effecten vanaf 2022 worden opgenomen in de begroting 2022-2025.Dekking binnen eigen programma en ander programma. | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 36.671 | 1.240 | 37.911 | 445 | 38.356 |
Baten | 8.451 | -230 | 8.221 | 590 | 8.811 |
Saldo | -28.220 | -1.470 | -29.690 | 145 | -29.545 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | |
Roadmap ICT | Lasten | -3 |
---|---|---|
Technische wijziging | Lasten | 448 |
Totaal lasten | 445 | |
Technische wijziging | Baten | 589 |
Totaal baten | 589 | |
Saldo | 144 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 766 | 325 | 1.091 | 3 | 1.094 |
Putting uit reserves | 695 | 1.430 | 2.124 | 0 | 2.124 |
Saldo | -72 | 1.105 | 1.033 | -3 | 1.030 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 2.422 | 2.404 | 4.826 | 302 | 5.128 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.422 | -2.404 | -4.826 | -302 | -5.128 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Begroting 2021 | 36.671 | 8.451 | -28.220 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | -17 | 22 | 39 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 1.437 | 348 | -1.089 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 40 | 40 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | -198 | -640 | -442 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 18 | -18 | |||
Totaal programma | 37.911 | 8.221 | -29.690 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2021 | 766 | 695 | -71 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 317 | 342 | 25 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 1.088 | 1.088 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 8 | 0 | -8 | ||
Totaal programma | 1.091 | 2.125 | 1.034 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2021 | 2.422 | 0 | -2.422 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 876 | 0 | -876 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | -42 | 0 | 42 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 1.512 | 0 | -1.512 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 59 | -59 | |||
Totaal programma | 4.827 | 0 | -4.827 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | Roadmap bevat upgrades en vervangingen die over meerdere jaren zijn geprognosticeerd. | |
ICT middelen / AV middelen vergaderruimtes | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |