Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkeling.
Dit doen wij vooral door het realiseren van ruimtelijke uitbreidings- en herstructureringsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waardecreatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Portefeuillemanagement
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen voor nieuwe stedelijke functies.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Herstructurering
We ronden de bestaande herstructureringsopgave van de wijk Rivierenwijk af en zetten de verworven kennis in voor wijken en dorpen elders in de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen teneinde deze adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waardecreatie .
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Effecten zomeractualisatie grondexploitaties | 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | Overige afwijking | |
In de paragraaf Grondbeleid zijn de uitkomsten van de jaarlijkse zomeractualisatie toegelicht per grondexploitatie. Op totaalniveau dalen de voorzieningen met €2,4 miljoen tot €45,6 miljoen. Daarnaast neemt het totale risicoprofiel van de grondexploitaties waarvoor specifiek weerstandsvermogen wordt aangehouden af met €0,8 miljoen tot €4,1 miljoen. Van de vrijgevallen voorzieningen wordt €0,6 miljoen gestort in de egalisatiereserve weerstandsvermogen. Het resterende deel (€1,8 miljoen) wordt gestort in de reserve Gebiedsontwikkeling ten behoeve van de Centrumschil. Deze vrijval is het directe gevolg van de inzet van de subsidie Woningbouwimpuls voor de projecten Havenkwartier en Sluiskwartier. De storting van deze middelen in de reserve is in de voorjaarsnota reeds opgenomen, echter werd daarbij nog uitgegaan van een stapsgewijze daling van de voorzieningen in de periode 2021-2024. In werkelijkheid valt de voorziening per direct vrij en voorgesteld wordt om ook de storting zoals die voor 2021-2024 was begroot volledig in 2021 te laten plaatsvinden. De winstgevende grondexploitaties resulteren op dit moment niet in extra baten. Wel mag er conform de BBV richtlijnen ieder jaar een bepaald bedrag van de verwachte winst als baten worden geboekt (zogeheten winstneming), op basis van de voortgang van ieder project. Door de gunstige ontwikkeling van deze grondexploitaties neemt ook de verwachte winstneming toe. Om deze baten mee te nemen in de P&C cyclus wordt voorgesteld om deze toe te voegen aan de meerjarenbegroting. Vanwege de onzekerheid in de timing en hoogte van de winstneming wordt daarbij 50% van de verwachte winstneming in ieder jaar begroot. Bij het jaarrekeningresultaat wordt de gerealiseerde winstneming gerapporteerd.De effecten van een stijging van programma & uitvoeringskosten is nog niet meegenomen in bovenstaande cijfers. Dit zal worden verwerkt in de actualisatie eind 2021 en zal leiden tot een beperkte stijging van de voorzieningen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Voorbereidingskrediet Shita locatie | 0.3 Overige panden en gronden | Overige afwijking | |
Met de raadsbesluitvorming over de Shitalocatie is er een helder kader voor de verdere ontwikkeling van de locatie en de voorziening die getroffen is om de afwaarderingen op de huidige boekwaarde te kunnen realiseren. Binnen dit kader is rekening gehouden met gemaakte en nog te maken voorbereidingskosten. Ten behoeve van het nu verder uitwerken is het nodig dat de raad de nog te maken plankosten beschikbaar stelt en dus het bestaande voorbereidingskrediet ophoogt met €260.000. Deze aanpassing heeft geen consequenties voor het totale exploitatieresultaat van het project. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Programma & uitvoeringskosten 2021 en 2022 | 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | Overige afwijking | |
De programma- en uitvoeringskosten voor de grondexploitaties liggen sinds 2019 hoger dan waar in de begroting rekening mee wordt gehouden. Dit leidt ertoe dat ieder jaar hogere kosten aan de grondexploitaties worden doorbelast dan waarmee vooraf rekening is gehouden. In 2020 ging het om een verschil van circa €200.000 en op basis van huidige inzichten lijkt een verschil van €250.000 voor 2021 een aannemelijke inschatting. De hoogte van de overschrijding is hoger dan in 2020 vanwege extra kosten ten gevolge van de herijking van het grondbeleid. Voorgesteld wordt om ook in 2021 en 2022 dit verschil door te belasten aan de grondexploitaties. Het betreft een budget waar sinds 2016 een jaarlijks toenemende taakstelling is opgelegd, in 2024 resulterend in een bedrag van circa 50% van de oorspronkelijk jaarlijks beschikbare €550.000. Deze taakstelling is destijds gemotiveerd vanuit de verwachting dat de benodigde inzet voor het programma zou verminderen door het afnemen van het aantal grondexploitaties. Tot 2019 is de inzet daadwerkelijk conform deze verwachting verlopen. Nadien is sprake van een stijging van de benodigde inzet en daarmee overschrijding van het beschikbare budget. Voorstellen voor een structurele oplossing van deze situatie worden meegenomen bij het opstellen van het nieuwe uitvoeringskader ‘Financiële spelregels grondbeleid’ zodra de contouren van het nieuwe grondbeleid zijn bepaald. Deze structurele oplossing kan worden betrokken in de begroting 2023. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Tegemoetkoming huur overige organisaties | 03 Overige gebouwen en gronden | Corona-effect | |
Op 16 maart 2021 heeft het College de coronaregeling voor overige organisaties vastgesteld (niet zijnde maatschappelijke instellingen waar de gemeente een subsidierelatie mee heeft). Onderdeel van deze regeling is - in lijn met gerechtelijke uitspraken - het verlenen van een tegemoetkoming in de huur over de periode dat het gehuurde vanuit overheidswege gesloten is geweest, danwel hinder heeft ondervonden van beperkende maatregelen. De scope van de regeling betreft ondernemers die van de gemeente een pand of perceel grond huren. De huurder kan aanspraak maken op:
Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 14.239 | 14.441 | 28.679 | -1.950 | 26.729 |
Baten | 15.180 | 15.367 | 30.547 | 370 | 30.917 |
Saldo | 941 | 927 | 1.868 | 2.320 | 4.188 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | |
Effecten zomeractualisatie grondexploitaties | Lasten | -2.504 |
---|---|---|
Programma & uitvoeringskosten 2021 en 2022 | Lasten | 250 |
Technische wijziging | Lasten | 304 |
Totaal lasten | -1.950 | |
Effecten zomeractualisatie grondexploitaties | Baten | 240 |
Programma & uitvoeringskosten 2021 en 2022 | Baten | 250 |
Tegemoetkoming huur overige organisaties | Baten | -96 |
Technische wijziging | Baten | -24 |
Totaal baten | 370 | |
Saldo | 2.320 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 38 | 1.430 | 1.468 | 2.889 | 4.357 |
Putting uit reserves | 49 | 347 | 397 | 475 | 872 |
Saldo | 12 | -1.083 | -1.071 | -2.414 | -3.485 |
Voorzieningen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 285 | 285 | 2.240 | 2.525 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 107 | 107 |
Saldo | 0 | -285 | -285 | -2.133 | -2.418 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 3.000 | 2.640 | 5.640 | -211 | 5.429 |
Inkomsten tgv investeringen | 7 | 1.650 | 1.657 | 0 | 1.657 |
Saldo | -2.993 | -991 | -3.983 | 211 | -3.772 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2021 | 14.239 | 15.180 | 941 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 1.296 | 1.184 | -112 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 12.007 | 12.063 | 56 | ||
Routekaart verduurzaming vastgoed | 50 | 0 | -50 | ||
Verkoop bloot eigendom Nijmegensestraat 10 | 2 | 27 | 25 | ||
Aan- en verkoop nabij Overstichtlaan 2 | 4 | 184 | 180 | ||
Oranjekwartier - Aankoop 36 woningen | 261 | 263 | 2 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 200 | 400 | 200 | ||
Verkoop grond nabij Spanjaardsdijk 66 | 28 | 28 | 0 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 125 | 250 | 125 | ||
Verkoop Nijmegensestraat 11 | 270 | 297 | 27 | ||
Verkoop Ceintuurbaan 10 | 103 | 571 | 468 | ||
Verkoop grond Jan van Krimpenstraat | 95 | 100 | 5 | ||
Totaal programma | 28.680 | 30.547 | 1.867 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2021 | 38 | 49 | 11 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 112 | 112 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 56 | 0 | -56 | ||
Routekaart verduurzaming vastgoed | 0 | 50 | 50 | ||
Verkoop bloot eigendom Nijmegensestraat 10 | 24 | 0 | -24 | ||
Aan- en verkoop nabij Overstichtlaan 2 | 181 | 0 | -181 | ||
Oranjekwartier - Aankoop 36 woningen | 2 | 0 | -2 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 416 | 185 | -231 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 250 | 0 | -250 | ||
Verkoop Nijmegensestraat 11 | 28 | 0 | -28 | ||
Verkoop Ceintuurbaan 10 | 468 | 0 | -468 | ||
Verkoop grond Jan van Krimpenstraat | 5 | 0 | -5 | ||
Totaal programma | 1.468 | 396 | -1.072 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Verkoop Nijmegensestraat 11 | 35 | 0 | -35 | |
Voorjaarsnota 2021 | 250 | 0 | -250 | ||
Totaal programma | 285 | 0 | -285 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2021 | 3.000 | 7 | -2.993 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 1.296 | 1.296 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 300 | 0 | -300 | ||
Verkoop bloot eigendom Nijmegensetraat 10 | 0 | 2 | 2 | ||
Oranjekwartier - Aankoop 36 woningen | 2.160 | 0 | -2.160 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 34 | -112 | -146 | ||
Verkoop grond nabij Spanjaardsdijk 66 | 0 | 28 | 28 | ||
Verkoop Nijmegensestraat 11 | 0 | 270 | 270 | ||
Ontwikkelperspectief van Hetenlocatie | 146 | 0 | -146 | ||
Verkoop Ceintuurbaan 10 | 0 | 103 | 103 | ||
Verkoop grond Jan van Krimpenstraat | 0 | 63 | 63 | ||
Totaal programma | 5.640 | 1.657 | -3.983 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Bouw-woonrijpmaken De Venen Rivierenwijk | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Dreef | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Hagenvoorde | 0.3 | |||
Voorbereidingskrediet Oranjekwartier | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Shita-terrein en voormalig speeltuingebouw | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet van Hetenstraat | 0.3 | Op koers |