Bedrijventerrein A1
Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc.) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. ZoOok zijn er de twee windmolens direct aangesloten op het terrein en wordt er wordt een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast en zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag van energie in batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomstvast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn op dit moment een 4-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft ertoe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); Gevraagde besluitvorming 2021: - Afspraken met andere grondeigenaren over ontwikkeling in deelgebied ‘West’; | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is voor een groot deel afgerond en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2020 ruim 30,8 ha. geleverd bij de notaris. Verkoop kavels In het oostelijk deel is nog circa 2,7 ha. te koop van de in totaal uitgeefbare 35,5 ha. In het eerste half jaar van 2021 is 1,78 hectare uitgegeven (gepasseerd bij de notaris). Er zijn 2 betaalde reserveringen van in totaal 2,4 ha. Daarnaast is er veel interesse voor het westelijke deel. Voor dit deel zijn nog geen opties, reserveringen of grondverkopen. De uitgiftestrategie voor het westelijke gedeelte is in het voorjaar van 2021 vastgesteld. Er zijn wel een aantal vrijblijvende gesprekken geweest met geïnteresseerde partijen, maar de uitgifte kan pas starten als afspraken zijn gemaakt met grondeigenaren. Het geactualiserde bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP) zijn op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambities georganiseerd. Aannemer Dusseldorp is geselecteerd voor het bouw- en woonrijpmaken van het westelijke gedeelte. Deze werkzaamheden zijn, op de gemeentelijke gronden, reeds gestart. Ondertussen wordt er gewerkt aan het realiseren van de 1-loket functie, zoals geadviseerd is in het rekenkameronderzoek. Met de andere eigenaren is de gemeente hierover uitgebreid in gesprek. Wanneer hier meer duidelijkheid over is zal de raad geïnformeerd worden en in het geval van grondaankopen zal dit ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Verwacht wordt dat in het tweede deel van 2021 een voorstel hierover naar het college gebracht kan worden. Mochten sluitende afspraken gemaakt worden met de andere eigenaren, dan kan het bouwrijpmaken en de uitgifte begin 2022 gestart worden. Hier is vanzelfsprekend geen zekerheid over. Voor de doorstart van Truckparking is een marktvraag uitgezet. Er vinden gesprekken plaats met mogelijke kandidaten. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €28,7 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. Bij de jaarrekening 2020 was het tekort €29,5 miljoen. De bijstelling met €0,7 miljoen naar €28,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door aan de ene kant hogere geprognosticeerde opbrengsten (voordeel van ca. €0,5 mln.) minder rentelasten (voordeel ca. €0,15 mln) en diverse posten die leiden tot een voordeel (€0,2 mln) en aan de andere kant hoger geprognosticeerde aankoopkosten voor openbare ruimte in het westelijke deel (nadeel van €0,15 mln.). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2021 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX bij de jaarrekening 2021. Saldo contante waarde is €28,7 miljoen negatief. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er zijn naast de verliesvoorziening 3 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. Het totaal netto risico is dan: €0,56 miljoen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Een deel van de werkzaamheden t.b.v. bouwrijp maken worden verschoven naar 2022 omdat er nog geen beschikking is over de gronden in ‘West’. Ook wordt verwacht dat verkoop van gronden iets vertraagd van najaar 2021 naar voorjaar 2022. De verwachte verkoop in dit transitiejaar (afloop van ‘Oost’, voorbereiding van ‘West’) met 2,5 ha. lager zal liggen dan de begroting (4 ha.). De exacte uitkomst hangt af van de snelheid van planvorming van een gegadigde in Oost en de snelheid waarmee de gemeente met de andere eigenaren afspraken kan maken voor de ontwikkeling in ‘West’. | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
zie boven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 20 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad is begin juli 2021 geinformeerd via een raadsmemo dat de beschikbare budgetten niet toereikend zijn om volledig aan de motie te kunnen voldoen. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. Het clubgebouw kan mogelijk worden ingepast in de planvorming. Voor een betere planvorming wordt tot en met 15 september onderzocht of de DSVeO kan verhuizen naar sportpark Rielerenk en korfbalvereniging Devinco naar De Marke Zuid. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases voor waarin de partijen zich kunnen vinden. De businesscases zijn ter informatie aangeboden aan het college van B&W op 6 juli 2021, de nota is conform aangenomen. De afspraken met Stichting Carmel College om de financiële dekking voor de extra 1.200 m² BVO rond te krijgen moeten nog wel conform de uitgangspunten uit de nota worden vast gelegd in een Ontwikkel- en realisatieovereenkomst. Conform de nota van 6 juli 2021 is op 15 juli 2021 een intentieovereenkomst getekend met de volgende partijen: De 6 genoemde partij gebruiken tot en met 15 september om te onderzoeken of een verhuizing van de DSVeO naar sportpark Rielerenk en Devinco naar de Marke Zuid een haalbaar scenario is. Deze verhuizing lijkt voor alle partijen voordelen te bieden ten op zichte van het basisscenario waarin de DSVeO met het huidige clubgebouw wordt ingepast in de nieuwe situatie. De gemeente Deventer verwacht op 15 september 2021 een Go / No Go van alle partijen, indien niet alle partijen zich kunnen vinden in de verhuizing gaat het project verder met het basisscenario. Met het Collegeakkoord en de intentieovereenkomst komt de start van de ontwerpfase in zicht. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Op basis van de nieuwe richtlijnen komen er in de nieuwe sporthal wel grotere sportvloeren. De sporthal wordt daarmee groter dan de huidige sporthal Keizerslanden. Hier is in de businesscase rekening mee gehouden. Het NOC-NSF werkt aan een nieuw technisch overzicht met alle actuele voorschriften voor toekomstige sportvloerafmetingen. Voor het schoolgebouw wordt er 10.200 m² BVO gerealiseerd, ipv de aanvankelijke 9.000 m² BVO. Ter dekking voor de 1.200m² BVO extra voor de school wordt de grond van de Marke Zuid, de Marke Noord en de locatie Boerhaave herontwikkeld tot woningbouw. De afspraken en uitgangspunten die voor de dekking van het budget zijn opgesteld met Stichting Carmel College en EHL worden vastgelegd in een Ontwikkel en Realisatie Overeenkomst tussen de gemeente Deventer en Stichting Carmel College. | |||
Financiën | Op koers | ||
1. Nieuwbouw school : De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 9.000m² BVO is dekking beschikbaar gesteld door de gemeente. Het gaat om een bedrag van € 21,7 miljoen. De dekking voor de kapitaalslasten is beschikbaar in de begroting (conform 1e kwartaalrapportage 2021.) De extra 1.200m² BVO vraagt een gemeentelijke investering van € 3,4 miljoen. Deze €3,4 miljoen wordt, zoals eerder besloten, gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (zij staan garant voor een bijdrage van € 750.000). Omdat de fasering van de investering en de winstneming uit grondexploitatie van elkaar verschillen, moet de financiële verwerking via een reserve (de reserve kapitaalslasten) verlopen: de kapitaalslasten van de € 3,4 miljoen investering worden onttrokken en de te realiseren winsten uit de grondexploitatie worden gestort in de reserve kapitaalslasten. Dit wordt begrotingstechnisch in deze 2e kwartaalrapportage geregeld. Bij de 1e kwartaalrapportage 2021 is reeds een bedrag van €373.000 gestort in de reserve kapitaalslasten voor eventuele renteverliezen. Het risico bestaat dat bij latere winstneming hogere rentenadelen ontstaan dan voorzien. De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van CBS die jaarlijks in september door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag als op de verwachte opbrengsten uit de ontwikkellocaties. Er is gerekend met 3 procent per jaar. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Er vindt een verrekening plaats op basis van de werkelijk gemaakte sloopkosten. In deze posten zit een risico. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van sloop.
De huidige sporthal Keizerslanden heeft nog een boekwaarde. Met het sportbedrijf is afgesproken dat de boekwaarde tussen nu en de realisatie van de nieuwe sporthal afgeboekt. Het gaat om een totaal bedrag van ca. € 120K.
| |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
nvt. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Nvt, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Kansen: Risico’s : Voor dit project is er een risicoanalyse gemaakt volgens de gemeentelijke methodiek. Er zijn verschillende risico’s die kunnen zorgen voor vertraging en / of kostenverhogend werken. Met name de bestemmingsplanwijziging, uitkomst van de aanbesteding, SPUK-regeling, stijging van de bouwkosten en vertraging zijn belangrijke risico’s. Het niet op te vangen deel blijft nog binnen de 50K grens en heeft daarom geen gevolgen voor het weerstandvermogen. In het vierde kwartaal wordt de risicotabel herijkt. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De planning is ten opzichte van de vorige kwartaal rapportage enigszins veranderd. Echter verwachten we nog steeds dat de school voor het schooljaar 24/25 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2023 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2023 is van belang om gebruik te kunnen maken van de SPUK-regeling. In de begroting is er rekening mee gehouden dat we gebruik maken van de SPUK-regeling. School: Sporthal: | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Hier zien we geen afwijkingen, omdat de bedragen worden opgenomen in de begroting van 2024. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geinformeerd over de verdere ontwikkelingen door Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De omwonenden zijn nog niet betrokken in het proces. Voor communicatie naar buiten toe is er een communicatiekalender opgesteld. Met EHL, Sportbedrijf en de DSVeO is er een werkgroep opgericht om de communicatie in goede banen te laten leiden. De gemeente is in de lead mbt de communicatie naar buiten toe. De andere partijen sluiten aan op de communicatiemiddelen die zijn opgesteld door de gemeente om hun eigen achterban te informeren. | |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 augustus 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 juli 2022 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 juli 2022. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2022 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. De ingangsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 juli 2022. Door de nieuwe ingangsdatum zal inhoudelijk het werk niet veranderen. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om op 1 juli 2022 Omgevingswet proof te zijn in het primaire proces. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. We verwachten ook geen frictiekosten, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Omgevingsvisie De casussen hebben veel inzichten opgeleverd, die we nu vertalen in een werkwijze. Hierin zijn eigenaarschap, integrale afweging op beleidsniveau en het beheer van de omgevingsvisie, zaken die in de organisatie belegd moeten worden. Tenslotte is er een start gemaakt met het meetbaar maken van de ambities uit de omgevingsvisie, deze worden vervolgens gerelateerd aan de ambities, doelstellingen en indicatoren in de programmabegroting. Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Werkprocessen Zo hebben onze ketenpartners (Omgevingsdienst, Provincie, Waterschap, GGD, Veiligheidsregio en Rijkswaterstaat) gezamenlijk een Omgevingstafel opgezet voor integrale advisering ten aanzien van een initiatieven die zich nog in de oriëntatie fase bevinden. De Omgevingstafel vervangt daarmee de afzonderlijk op te vragen adviezen en biedt de initiatiefnemer in een vroeg stadium één richtinggevend advies van de betrokken ketenpartners. Begin juli heeft de regionale ketentest plaatsgevonden. Tijdens deze eerste ketentest is het proces, de werkafspraken en de interactie tussen de ketenpartners getest. De komende periode werken alle ketenpartners samen om dit proces te verbeteren. Personeel en organisatie Verschillende andere werkgroepen waar we samen werken aan de implementatie en kennis opdoen combineren. De komende maanden wordt maatwerk aangeboden aan de verschillende functies om kennis en ervaring met de omgevingswet op te doen. De monitor anders werken zetten we periodiek in om in 2021 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode 2021. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams en vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. Om het kennisniveau op peil te brengen is een intern opleidingstraject omgevingsplan uitgevoerd. Aan deze training zijn, naast de projectgroepleden, ook nog meer collega's aangesloten. Hierdoor is het mogelijk om kennis breder binnen de organisatie te verspreiden. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor het plan van aanpak voor het omgevingsplan. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Het plan van aanpak wordt gedeeld met het college en de Raad. Participatie Digitalisering Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. De aanpassingen in de huidige software wordt daarom in gezamenlijkheid opgepakt. Daarnaast is Powerbrowser2020 aangesloten op de zgn. Samenwerkingsfunctionaliteit waarmee gegevens uitgewisseld kunnen worden met ketenpartners die niet werken met de VTH-applicatie. De koppelingen zijn gerealiseerd tussen Powerbrowser2020 en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de testomgeving. De realisatie van de koppelingen in de productie-omgeving zal op een later moment plaatsvinden. Datagedreven werken/monitoring | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Zie de tabellen "Kostenraming en dekking" en "Afwijkingen" hierna. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||||
Activiteit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 | ||
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 145.000 | 67.500 | 42.500 | 42.500 | ||
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Subtotaal informatiearchitectuur | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 | ||
Instrumenten | ||||||
Omgevingsvisie | 97.400 | 52.800 | 19.200 | 0 | ||
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 | ||
Subtotaal instrumenten | 268.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 | ||
Werkprocessen | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 | ||
Anders werken en organiseren | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | ||
Communicatie en participatie | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | ||
Organisatie | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 | ||
Subtotaal raming | 1.219.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 | ||
Subtotaal reeds gedekt | 1.219.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 | ||
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2021 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | Inclusief 100.000 Budgetoverheveling |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 153.414 | Inclusief 33.414 Budgetoverheveling |
Subtotaal informatiearchitectuur | 588.414 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 97.400 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | |
Werkprocessen | 190.800 | Inclusief 100.000 budgetoverheveling |
Anders werken en organiseren | 119.800 | |
Communicatie en participatie | 69.800 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.453.114 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 500.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 509.700 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 233.414 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. In mei 2021 heeft de minister besloten om de Omgevingswet met een jaar uit te stellen. De koepels waaronder de VNG zijn op dit moment in gesprek met de minister over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit moet in Q3 2020 duidelijk worden. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Het derde risico is het feitelijk structurele effect van de Omgevingswet. Momenteel onderzoekt het ministerie samen met de koepels wat deze financiële effecten zullen zijn. Het structurele effect zal gaan spelen vanaf 2022. Voor de huidige begroting heeft dit dus geen effect. Zie de tabel “Risico” hierna. Risico (nr 5) Nieuw risico (nr 6) | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de Omgevingswet wordt gewerkt aan participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Ook neemt de gemeenteraad vóór invoering van de nieuwe wet een besluit over verplichte participatie en adviesrecht. In het najaar 2020 zijn we hierover in gesprek geweest met college en raad. Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, ook voor college en raadsleden. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in 2021 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
1. Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
2. Invoering wetgeving vertraagt | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
3. Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
4. Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 | |
5. Kwaliteit DSO onvoldoende, waardoor er gewerkt moet gaan worden met systemen die tijdelijk naast elkaar functioneren. De dienstverlening voor inwoners en bedrijven zal hierdoor dalen. | - | Als Deventer kunnen we alleen proberen de gevolgen te beperken door het opzetten van een goede communicatie. We hebben geen invloed op de voortgang van het DSO project. | - |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten, namelijk: S/Park, Stadsentree, Gasfabriekterrein en het project overstijgende "Mobiliteit Poort van Deventer". De vier projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 30 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Het onderzoek in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perspectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord (Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehoek Finsestraat) aan te geven, is eind januari 2021 in concept besproken. Opmerkingen worden nu verwerkt tot een definitieve rapportage door de Stec-groep. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de verkoop van het voorterrein (maart 2021). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Voor de kavels op het achter-terrein hebben zich 4 potentiële kopers gemeld. Eén van de potentiele kopers heeft een plan al verder uitgewerkt en heeft binnenkort het voorlopig ontwerp klaar. Met deze koper wordt nu ook een contractoverleg opgestart. Een tweede potentiele koper heeft een bidbook met een omschrijving van de plannen gemaakt, en daar wordt binnenkort ambtelijk over gesproken. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige uitwerking in voorbereiding om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Deze uitwerking dient als basis voor de aanleg van de infrastructuur en de beeldkwaliteit van de bebouwing op het terrein. De huidige verouderde parkeerplaats wordt verplaatst naar het achterterrein (start in de tweede helft 2021). De huidige inrit aan de Zutphenseweg wordt verplaatst in verband met de bouw van het X-gebouw. Vervanging riolering en aanleg IT-riool. Het voorterrein en de portiersloge zijn recent verkocht aan 1618Vastgoed voor de ontwikkeling van een ICT-centrum (X-gebouw) en de renovatie van de portiersloge. 1618Vastgoed heeft inmiddels de omgevingsvergunning ontvangen. Bouwrijpmaken in de tweede helft 2021. Start bouw is begin 2022. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd. Het plan om zonnepanelen op carports boven de parkeerplaats te realiseren is afgeblazen door de Gasfabriek. House2Start gaat voor het eind van 2021 haar proefwoning verwijderen van het gasfabriek terrein. Er is besloten om hier in Deventer geen vervolg aan te geven. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,16 miljoen (per 1-1-2021) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De kosten voor het noodzakelijke civiele werk worden hoger in verband met de noodzaak om rioolwerkzaamheden te doen (met berging en infiltratie), door onverwachte verontreinigingen in de deklaag en in geringe mate door de oplopende materiaalkosten. In verband hiermee moet voor de gehele GREX-periode het totaalbudget voor civiele werken verhoogd worden. Hiermee stijgt het tekort van €0,16 miljoen naar €0,25 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een eventuele ontsluitingsweg is een risicoreservering gedaan voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein (X-gebouw en portiersloge) wordt nu inde tweede helft 2021 voorzien, op het moment van onherroepelijke omgevingsvergunning. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie boven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2021 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge. De koopovereenkomst voor de kavel aan de voorzijde en de portiersloge (renovatieplicht) is in maart 2021 ondertekend. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven. Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiele kopers en tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius was een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken was dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. Dit traject is inmiddels gestart. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Postillion heeft de grondposities van Explorius inmiddels overgenomen. Explorius is in dit gebied dus helemaal buiten beeld. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats was geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is na beëindiging van de samenwerking met Explorius overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Op basis daarvan wordt onderhandeld over de gemeentelijke bijdrage. De bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een huur door de gemeente waarmee de openbare beschikbaarheid kan worden gegarandeerd. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwall wordt in het derde kwartaal van 2021 een huurovereenkomst gesloten voor de gemeentelijke grond waarop de mast wordt opgericht. Dat opent de mogelijkheid voor Greenledwall een aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
In het eerste kwartaal van 2021 heeft het college een definitief besluit genomen over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Alhoewel de grondexploitatie al langer loopt dan de afspraken met Explorius is het aannemelijk dat de huidige grondexploitatie dit jaar wordt afgesloten. Afsluitingen vinden plaats bij het opstellen van de jaarlijkse actualisatie aan het eind van het jaar. Zodra de grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, wordt afgesloten dient de boekwaarde te worden afgeboekt. Deze bedraagt op 1-1-2021 €636.000. Naar verwachting kan dat worden opgevangen met de vrijvallende middelen uit de aangelegde verliesvoorziening (€247.000) en het aangehouden weerstandvermogen (€425.000). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Ja | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 425.000, verband houdend met de grotere onzekerheden over het voortzetten van de grondexploitatie. Nadere toelichting: In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: - Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%); Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van € 0,425 miljoen. Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. De omvang van het risicoprofiel is, tezamen met de aangehouden verliesvoorziening, toereikend de boekwaarde af te waarderen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Met alle partijen wordt gesproken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
S/Park
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 30 juni 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De eerste termijn van het project liep af op 31 december 2020. Op deze datum worden, zoals in het contract (SOK) bepaald, de indicatoren ‘nieuw fte's” en ”omzet’ geïnventariseerd. Beide indicatoren blijven ver achter bij de verwachting. Daarom heeft de raad tot een “no go” besloten voor de tweede fase van de SOK. Verder vraagt de raad om een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een plan B, en zolang de gesprekken daarover lopen het blote eigendom van de grond vooralsnog niet terug te leveren aan Nouryon. . Immers de locatie is nog steeds kansrijk voor een ontwikkeling met hoogwaardige werkgelegenheid. De gesprekken over een plan B lopen en bieden perspectief op het gevraagde plan B. Om de gesprekken in tijd iets meer ruimte te geven hebben de partijen onderling afgesroken en vast gelgd dat d teruglevering van het blote eigendom van de gron van de gemeente terug naar Nouryon, is verlengd tot einde 2021. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter zijn gebleven bij de prognoses uit het businessplan. Om deze reden heeft de gemeentraad besloten tot een "no go” voor de tweede fase van het project. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Beide risico's blijven opgenomen in het weerstandsvermogen zolang de gesprekken over een plan B nog lopen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De raad heeft een voorstel tot beëindiging van de SOK en het verkennen van een vervolg voor het creeren van hoogwaardige werkgelegenheid, in procedure. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 30 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat verkeerskundige knelpunten oplossen en Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. De raad heeft in de begroting 2021 middelen ter beschikking gesteld om verkeerskundige maatregelen te onderzoeken die de druk van dit kruispunt in de spits kunnen verminderen. In samenwerking met ondernemers en belangengroepen in en rond het gebied Poort van Deventer heeft RoyalHaskoning DHV (RHDHV) onderzoek en adviezen gedaan voor verkeerskundige oplossingen. In het voorjaar van 2020 zijn adviezen uit het rapport van RoyalHaskoning DHV gepresenteerd aan de belanghebbenden in het gebied. Daarbij is gekeken naar infrastructurele- en gedragsmaatregelen om de duurzame bereikbaarheid van de Poort van Deventer op zichzelf en de bredere verkeersstructuur voor de stad te verbeteren. Anders dan bij andere kruispunten is de oplossing niet 1 oplossing op het drukke kruispunt maar de uitvoering van 8 deelprojecten in de omgeving van het kruispunt om daarmee de druk op het kruispunt te verminderen. Er is budget beschikbaar gesteld om de 8 deelprojecten verder te onderzoeken. Wat is de verkeerskundige bijdrage op het systeem (waaronder de kruising) en om meer inzicht te krijgen op draagvlak en kosten. Er is geen budget beschikbaar voor het zetten van vervolgstappen | |||
Besluitvorming | |||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Proces op hoofdlijnen Stand van zaken deelprojecten in detail: Deelproject 1 en 8: Verbindende infrastructuur en aansluiting bedrijven (75% gereed) Deelproject 2 Aanleg voetgangersverbinding over het water tussen horecacluster en bestaande bedrijven (100% gereed) Deelproject 3 Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 (100% gereed) Deelproject 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook (50% gereed) Deelproject 5 versterken fietsnetwerk. (75% gereed) Deelproject 6 knip Zweedsestraat (100% gereed) Deelproject 7 Verplaatsen tankstation (10% gereed) Er is een verkeerskundig schetsontwerp opgesteld welke nog niet breed getoetst is. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar Het project / proces is voor ca 60% gereed en er is EUR 49.310,- uitgegeven Het resterende budget is voldoende om deze fase van het project ca eind 2021 binnen het totaal beschikbaar gestelde budget af te ronden. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | |||
Afwijking totaalplanning? | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Interne communicatie: Externe communicatie: | |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | C. Verhaar | ||
Rapportagedatum | 15 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer en nader uitgewerkt in de transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties worden gestart en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Dit projectplan betreft de realisatie van de eerste fase van het warmtenet, dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Raakvlakken: | |||
Besluitvorming | |||
Projectbesluitvorming: Wijziging op het projectplan: Beide argumenten vragen om een optimalisatie van de fase-indeling van het project. Hierdoor worden technische uitvoering, afspraken met de corporaties en een participatieve aanpak richting particulieren beter gewaarborgd. Bovenstaande wijziging is geeffectueerd middels een collegebesluit van 31 augustus 2021. Tevens staat 21 september een werkbezoek gepland voor de gemeenteraad aan SWZ. Huidige projectfase: | |||
Projectfase | Voorbereidingsfase | ||
Stand van zaken | |||
Q4: 2020 Q1 2021 Q2 2021 | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Als benoemd bij de projectbeschrijving, is de scope van het project gewijzigd door een faseverschuiving. Huurwoningen uit fase 2 zijn naar voren gehaald in fase 2 in ruil voor particuliere woningen die van fase 1 naar fase 2 gaan: dit geeft én meer tijd voor een zorgvuldig wervingsproces naar particuliere woningeneigenaren én biedt de corporaties de mogelijkheid hun complexen eerder aan te sluiten. Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkent. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van afronding van de aanbesteding van de warmteleverancier. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Door de scope wijziging wijzigt ook de businesscase. Door de toename in het aantal woningeng (90), stijgt ook de benodigde investering met €1.035.000. Deze bedraagt €7,1 mln (was €6,1 mln). Voorgesteld wordt de begroting hierop te wijzigen. Daarbij zal het krediet worden verhoogd met €1,035 mln met als dekking extra baten BAK (bijdrage aansluitkosten) ad €0,727 mln. De resterende €0,318 mln. leidt tot hogere kapitaallasten die binnen het positiever exploitatieresultaat worden gedekt. Als we kijken naar de realisatie dan ligt deze in lijn met de begroting. Voor de prognose wordt nog aangesloten bij de begroting. Wel zien we dat de proceskosten fors toenemen (ureninzet en externe advisering). Enerzijds veroorzaakt door veel leergeld binnen de organisatie. Anderzijds veroorzaakt door veel kosten rondom juridische zaken (samenwerking Enpuls) en technische ontwerpuitwerking. We hebben een best forse inzet nodig van DWA (technische projectondersteuning) en AKD (juridische ondersteuning). Een deel (€125.000) van deze kosten is gedekt vanuit de Elena-subsidie. Door enige vertraging in de aabestedingsprocedure is de verwachte opleveringen van fase 1 ook uitgesteld naar 2022 (zie mede planning). Bij kwartaal 3, kan op basis van uitkomsten aanbesteding, een betere inschatting worden gemaakt van het bijsturen dan wel overhevelen van de investeringsuitgaven naar 2022. Voor onverwachte gebeurtenissen t.a.v. fase 1 is een risicobeoordeling gedaan voor afwijkingen t.a.v. de begroting (zie risico’s en kansen). | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Ja | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Door de scope wijziging is ook de businesscase gewijzigd en daarmee de exploitatie van fase 1 na ingebruikname (start 2022). De scope wijziging heeft voor fase 1 een positief effect. Deze bedroeg, o.b.v. de businesscase, over 30 jaar gemiddelde €23.000 negatief. Dit zal €40.000 positief per jaar gaan bedragen bij aansluiting van alle woningen. De faseverschuiving van fase 1 geeft meer gestapelde woningen. Deze hebben in de businesscase een positievere exploitatie i.v.m. de grondgebonden woningen welke voor fase 2 staan gepland. Voor gestapelde woningen zijn de kosten van de exploitatie lager dan bij grondgebonden woningen. Dit bezien in verhouding tot de in rekening te brengen warmtewet tarieven. Voor de totale businesscase (fase 1 en 2) is er geen wijziging in de exploitatiebegroting (blijft kostendekkend). Na afronding aanbesteding zal met de warmteleverancier de businesscase worden herijkt. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Als aangekondigd bij de eerste kwartaalrapportage van 2021, is in juni met de projectgroepleden een risicosessie gehouden. Daarbij is aan de hand van de huidige stand van zaken geïnventariseerd welke risico’s (onverwachte gebeurtenissen) er zijn ten aanzien van het realiseren van het slim warmtenet fase 1 (projectdoelstelling). Met behulp van de Risman analyse is de financiële impact van de risico’s ingeschat. Dit op basis van het netto risico wat overblijft na toepassing van de beheersmaatregelen. In de tabel hieronder is het financiële effect van het netto risico opgenomen. Dit aan de hand van de vier hoofdrisico’s. In het project wordt een generieke post onvoorzien toegepast van 10% op alle te voorziene investeringen. Dit is een gebruikelijk percentage bij dergelijke projecten. Aanvullend op de post onvoorzien is een projectgebonden weerstandsvermogen toegepast gebaseerd op de financiële impact van de risico’s. Deze is als volgt: - Aansluitrisico's: €150.000 De project specifieke risico’s leggen een beslag op het weerstandsvermogen van €1,757 mln. Dit beslag zal, bij het zich voordoen van de risico’s, worden gedekt vanuit de gelden verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In vergelijking met de risicoanalyse uitgevoerd in 2020 ( €990k) stijgen de gekwantificeerde risico’s met €0,8 mln. In grote lijnen wordt deze toename verklaard door de onzekerheid omtrent de aanbesteding en daarmee (tijdige) realisatie van fase 1 alsmede de stijgende bouwkosten. Generiek als beheersmaatregelen in het reduceren van het risico is het intensiveren van de samenwerking met onze belanghebbenden. Bruto – Netto Risico: Kansen: de volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd: | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Planning: de beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de Warmteleverancier ontstaat er een vertraging waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de woningen geleverd kan worden. Dit slaat zowel op de woningen in de Tuinen van Zandweerd als op de woningen van Stichting Eigen Bouw aan de Rubenstraat. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
1. Start aanbesteding warmteleverancier is verschoven van eind december 2020 verschoven naar half januari 2021 (van voor de kerstvakantie naar erna). | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld "Zandweerd gaat voor minder". Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1 maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld. In maart/april zal een daartoe aangestelde strategisch communicatieadviseur de aanpak versterken zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks Corona beperkingen: Bestaande bouw: | |||
Overige informatie | |||
nvt |
Toegang Sociaal domein
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie:
Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
---|
Verkenning
Verkenning
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Verkenning organisatie sociale teams | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. Deze ontvlechting is per 1 januari 2021 een feit. | |||
Besluitvorming | |||
Recente relevante Raadsmededelingen: | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 2 bevindt zich in de realisatiefase. 2021 is een overgangsjaar, waarin we zoveel mogelijk werken vanuit het besluit dat is genomen om vanaf 2022 Toegang en Preventie van elkaar te scheiden bij de Wmo. Toegang Wmo is ondergebracht bij de gemeente en de preventie (Team Voor Elkaar) is belegd bij 4 partners: Raster, De Kern, Mee en Solis. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zetten we in op professionaliteit van de partijen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De implementatie is op 1 januari 2021 gestart. De portefeuillehouder informeert de raad frequent in raadstafels (sociaal actueel) over de stand van zaken. In de 2e helft van 2021 wordt de definitieve overgang en plaatsing van medewerkers voorbereid en uitgevoerd en zal tevens externe communicatie hierover plaatsvinden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De realisatiefase vindt plaats volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. Op dit moment wordt de impact van de splitsing op de betrokken organisaties (frictiekosten) geïnventariseerd. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Om het deelproject te realiseren moesten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. Intussen is de ontvlechting gerealiseerd en is circa de helft van de fte bij team toegang geland en de andere helft van de fte beschikbaar voor preventie. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2022 geïmplementeerd zijn. Gedurende het overgangsjaar 2021 werken we al in de nieuwe context. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
De acties zoals benoemd in het procesplan zijn volgens planning uitgevoerd. Volgende stap is de definitieve overgang en plaatsing van medewerkers Team Toegang Wmo. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. In de 2e helft 2021 wordt extern gecommuniceerd over de nieuwe manier van werken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Transformatieopgave
Transformatieopgave
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Transformatieopgave/Toegang | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met o.a. de volgende gemeentelijke loketten:
Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en Gecertificeerde Instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen. Er lopen drie deelprojecten:
| |||
Besluitvorming | |||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 1 bevindt zich in de realisatiefase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Goede voorzieningen in de buurt Actie 4: Regie | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De realisatiefase van deelproject 1 loopt volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om te blijven investeren in de transformatie om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De acties die we uitvoeren nemen we op en actualiseren we in het Verbindend Kader Sociaal Domein. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Doorontwikkeling team Toegang Jeugd | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, nu bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren. Een duidelijk verschil met deelproject 2 (sociale teams) is dat het in dit deelproject niet gaat over het opnieuw inrichten van taken. Bij jeugd bestaat reeds een scheiding tussen toegangs- en preventietaken. | |||
Besluitvorming | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 3 bevindt zich in de realisatiefase. De directie en het college hebben op 7 en 13 juli ingestemd met het evaluatierapport en het procesplan Team Toegang Jeugd. Het resultaat van deelopdracht 1 is een procesplan Team Toegang Jeugd. Hier worden de financiële en organisatorische aspecten van het in dienst nemen van de Toegangsmedewerkers Jeugd en Jeugdhulpverleners Onderwijs per 1 januari 2022 beschreven. Met het instemmen van het procesplan heeft het college besloten om medewerkers die toegangstaken jeugd uitvoeren in dienst te nemen bij de gemeente. In het procesplan staan de stappen die uitgewerkt worden om dit te realiseren, zoals het beschrijven en waarderen van de functies, vergelijken van arbeidsvoorwaarden, aanbod aan medewerkers, de inbedding in de gemeentelijke organisatiestructuur en het opstellen van arbeidsovereenkomsten. In het procesplan wordt ook aandacht besteed aan huisvesting en de rechtmatigheid van de huidige subsidierelatie tussen de gemeente en partners voor de inzet van de Jeugdconsulenten en Gesp’ers. Deze actiepunten worden tot 1 januari 2022 verder uitgewerkt. Het resultaat van deelopdracht 2 is een evaluatie waarin bevindingen en aanbevelingen voor een inhoudelijke doorontwikkeling van Team Toegang Jeugd worden beschreven. Uit de evaluatie blijkt dat de aanwezigheid van kennis en expertise één van de grootste succesfactoren is van Team Toegang Jeugd. Het team stuurt vanuit de visie Van Wieg naar Werk sterk op preventie en normaliseren. Dit maakt dat de instroom in de jeugdhulp vermindert en de uitstroom gelijk is gebleven. De kosten per inwoner zitten duidelijk onder het niveau van referentiegemeenten en blijft onder het landelijk gemiddelde. Aanbevelingen die genoemd worden gaan onder andere over het optimaliseren van werkprocessen en dossiervorming, het verbeteren van de PCDA-cyclus, de inzet van een kwaliteitsmedewerker en het investeren in middelen zoals huisvesting en ICT. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De realisatiefase loopt volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers budgetneutraal is. Op basis van een eerste berekening lijkt dit haalbaar. Voor de verdere uitwerking van de genoemde actiepunten in het procesplan wordt de inzet van een projectleider geschat op gemiddeld 1,5 tot 2 dagen per week. Kosten: €35.000 tot €50.000. Overige kosten zitten in eventuele externe inhuur van vakspecialisten op het gebied van HR, ICT, facilitair, vastgoed, communicatie en financiën en wordt ook geschat op 1,5 tot 2 dagen per week. Hiermee worden de totale kosten geschat op €100.000,-. Deze kosten worden gedekt uit het Programma Jeugd en Onderwijs. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
nvt | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er bestaat een risico dat medewerkers bij hun moederorganisatie willen blijven werken en niet over willen naar de gemeente. Deze signalen zijn er echter nog niet. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën. | |||
Overige informatie |
Doorontwikkeling Regionale toegang Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang
Doorontwikkeling Regionale toegang Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang
Projectnaam | Toegang Sociaal Domein - Doorontwikkeling Regionale Toegang Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 22 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De samenwerkende gemeenten beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben in het samenwerkingsconvenant opgenomen dat de centrumgemeente Deventer de regionale toegang tot de voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang ten behoeve van de vijf samenwerkende gemeenten uitvoert. Hiertoe is de centrumgemeente ook gemandateerd. Op dit moment zijn hiertoe detacheringsovereenkomsten ingericht voor een vijftal medewerkers. Nu ook de toekomstige samenwerking (waaronder de regionale toegang) vanaf 1-1-2023 is geborgd, middels een voorgenomen vernieuwd convenant waarover alle gemeenteraden afgelopen voorjaar een zienswijze hebben kunnen geven, is de wens en noodzaak om de personele constructie ook te verduurzamen. Bedoeling is dat hierover kort na het zomerproces een (directie)besluit wordt genomen, waarbij de medewerkers een arbeidsovereenkomst bij de (centrum)gemeente Deventer wordt aangeboden per 1-1-2022 en waarbij de positionering van de medewerkers wordt bepaald. Bedoeling is de (regionale) medewerkers vanaf 1-1-2023 binnen het Team Publiekscontacten te positioneren, maar hen daarin – conform samenwerkingsconvenant – duidelijk te (blijven) onderscheiden van de lokale toegangstaken, zodat de (regionale) onafhankelijkheid en herkenbaarheid gewaarborgd blijft. | |||
Besluitvorming | |||
Projectfase | |||
Stand van zaken | |||
Deelproject 4 zit in de ontwerpfase Op dit moment worden de laatste voorbereidingen getroffen ter voorbereiding op de besluitvorming van de directie. Die besluitvorming is voorzien in september 2021. De realisatie van het besluit is voorzien vanaf eind september 2021 tot en met december 2021. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De uitvoering vindt plaats volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers voor de gemeente Deventer minimaal budgetneutraal is. De kosten voor de medewerkers worden nu ook gedragen door de regio als geheel. Dit zal ook in de nieuwe situatie zo zijn. Gezien de beperkte omvang van de verandering zijn er geen additionele incidentele kosten aan de orde. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
nvt | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Door het borgen van de regionale toegang kan er sprake zijn van verdere borging van kwaliteit. Op dit moment zijn geen reële risico's voorzien. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Start nieuwe situatie is 1 januari 2022. Deze planning is haalbaar en realistisch. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De medewerkers zijn goed betrokken en kunnen de verandering goed volgen. De betreffende aanbieders, welke nu de medewerkers detacheren, zijn goed geinformeerd en betrokken. Intern zijn de managers van de verschillende Teams én verschillende disciplines betrokken. | |||
Overige informatie |