Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten, namelijk: S/Park, Stadsentree, Gasfabriekterrein en het project overstijgende "Mobiliteit Poort van Deventer". De vier projecten worden hierna afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 30 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Het onderzoek in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perspectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord (Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehoek Finsestraat) aan te geven, is eind januari 2021 in concept besproken. Opmerkingen worden nu verwerkt tot een definitieve rapportage door de Stec-groep. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de verkoop van het voorterrein (maart 2021). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Voor de kavels op het achter-terrein hebben zich 4 potentiële kopers gemeld. Eén van de potentiele kopers heeft een plan al verder uitgewerkt en heeft binnenkort het voorlopig ontwerp klaar. Met deze koper wordt nu ook een contractoverleg opgestart. Een tweede potentiele koper heeft een bidbook met een omschrijving van de plannen gemaakt, en daar wordt binnenkort ambtelijk over gesproken. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige uitwerking in voorbereiding om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Deze uitwerking dient als basis voor de aanleg van de infrastructuur en de beeldkwaliteit van de bebouwing op het terrein. De huidige verouderde parkeerplaats wordt verplaatst naar het achterterrein (start in de tweede helft 2021). De huidige inrit aan de Zutphenseweg wordt verplaatst in verband met de bouw van het X-gebouw. Vervanging riolering en aanleg IT-riool. Het voorterrein en de portiersloge zijn recent verkocht aan 1618Vastgoed voor de ontwikkeling van een ICT-centrum (X-gebouw) en de renovatie van de portiersloge. 1618Vastgoed heeft inmiddels de omgevingsvergunning ontvangen. Bouwrijpmaken in de tweede helft 2021. Start bouw is begin 2022. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd. Het plan om zonnepanelen op carports boven de parkeerplaats te realiseren is afgeblazen door de Gasfabriek. House2Start gaat voor het eind van 2021 haar proefwoning verwijderen van het gasfabriek terrein. Er is besloten om hier in Deventer geen vervolg aan te geven. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,16 miljoen (per 1-1-2021) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De kosten voor het noodzakelijke civiele werk worden hoger in verband met de noodzaak om rioolwerkzaamheden te doen (met berging en infiltratie), door onverwachte verontreinigingen in de deklaag en in geringe mate door de oplopende materiaalkosten. In verband hiermee moet voor de gehele GREX-periode het totaalbudget voor civiele werken verhoogd worden. Hiermee stijgt het tekort van €0,16 miljoen naar €0,25 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een eventuele ontsluitingsweg is een risicoreservering gedaan voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein (X-gebouw en portiersloge) wordt nu inde tweede helft 2021 voorzien, op het moment van onherroepelijke omgevingsvergunning. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zie boven | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2021 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge. De koopovereenkomst voor de kavel aan de voorzijde en de portiersloge (renovatieplicht) is in maart 2021 ondertekend. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven. Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Poort van Deventer-Noord, overleg met potentiele kopers en tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
In samenwerking met beleid (RO en Economie) is in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” opgenomen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorzag in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldeed aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius was een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken was dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin was ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. Dit traject is inmiddels gestart. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg, en met wederzijdse instemming, met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Postillion heeft de grondposities van Explorius inmiddels overgenomen. Explorius is in dit gebied dus helemaal buiten beeld. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats was geprojecteerd op de grond van het Postillion. Met Postillion is na beëindiging van de samenwerking met Explorius overeenstemming bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Op basis daarvan wordt onderhandeld over de gemeentelijke bijdrage. De bijdrage wordt verstrekt in de vorm van een huur door de gemeente waarmee de openbare beschikbaarheid kan worden gegarandeerd. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Met de initiatiefnemer Greenledwall wordt in het derde kwartaal van 2021 een huurovereenkomst gesloten voor de gemeentelijke grond waarop de mast wordt opgericht. Dat opent de mogelijkheid voor Greenledwall een aanvraag voor een omgevingsvergunning in te dienen. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
In het eerste kwartaal van 2021 heeft het college een definitief besluit genomen over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Alhoewel de grondexploitatie al langer loopt dan de afspraken met Explorius is het aannemelijk dat de huidige grondexploitatie dit jaar wordt afgesloten. Afsluitingen vinden plaats bij het opstellen van de jaarlijkse actualisatie aan het eind van het jaar. Zodra de grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, wordt afgesloten dient de boekwaarde te worden afgeboekt. Deze bedraagt op 1-1-2021 €636.000. Naar verwachting kan dat worden opgevangen met de vrijvallende middelen uit de aangelegde verliesvoorziening (€247.000) en het aangehouden weerstandvermogen (€425.000). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Ja | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Het netto risicoprofiel bedraagt € 425.000, verband houdend met de grotere onzekerheden over het voortzetten van de grondexploitatie. Nadere toelichting: In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: - Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%); Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van € 0,425 miljoen. Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. De omvang van het risicoprofiel is, tezamen met de aangehouden verliesvoorziening, toereikend de boekwaarde af te waarderen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Met alle partijen wordt gesproken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 30 juni 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De eerste termijn van het project liep af op 31 december 2020. Op deze datum worden, zoals in het contract (SOK) bepaald, de indicatoren ‘nieuw fte's” en ”omzet’ geïnventariseerd. Beide indicatoren blijven ver achter bij de verwachting. Daarom heeft de raad tot een “no go” besloten voor de tweede fase van de SOK. Verder vraagt de raad om een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een plan B, en zolang de gesprekken daarover lopen het blote eigendom van de grond vooralsnog niet terug te leveren aan Nouryon. . Immers de locatie is nog steeds kansrijk voor een ontwikkeling met hoogwaardige werkgelegenheid. De gesprekken over een plan B lopen en bieden perspectief op het gevraagde plan B. Om de gesprekken in tijd iets meer ruimte te geven hebben de partijen onderling afgesroken en vast gelgd dat d teruglevering van het blote eigendom van de gron van de gemeente terug naar Nouryon, is verlengd tot einde 2021. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter zijn gebleven bij de prognoses uit het businessplan. Om deze reden heeft de gemeentraad besloten tot een "no go” voor de tweede fase van het project. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Beide risico's blijven opgenomen in het weerstandsvermogen zolang de gesprekken over een plan B nog lopen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De raad heeft een voorstel tot beëindiging van de SOK en het verkennen van een vervolg voor het creeren van hoogwaardige werkgelegenheid, in procedure. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 30 juli 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat verkeerskundige knelpunten oplossen en Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. De raad heeft in de begroting 2021 middelen ter beschikking gesteld om verkeerskundige maatregelen te onderzoeken die de druk van dit kruispunt in de spits kunnen verminderen. In samenwerking met ondernemers en belangengroepen in en rond het gebied Poort van Deventer heeft RoyalHaskoning DHV (RHDHV) onderzoek en adviezen gedaan voor verkeerskundige oplossingen. In het voorjaar van 2020 zijn adviezen uit het rapport van RoyalHaskoning DHV gepresenteerd aan de belanghebbenden in het gebied. Daarbij is gekeken naar infrastructurele- en gedragsmaatregelen om de duurzame bereikbaarheid van de Poort van Deventer op zichzelf en de bredere verkeersstructuur voor de stad te verbeteren. Anders dan bij andere kruispunten is de oplossing niet 1 oplossing op het drukke kruispunt maar de uitvoering van 8 deelprojecten in de omgeving van het kruispunt om daarmee de druk op het kruispunt te verminderen. Er is budget beschikbaar gesteld om de 8 deelprojecten verder te onderzoeken. Wat is de verkeerskundige bijdrage op het systeem (waaronder de kruising) en om meer inzicht te krijgen op draagvlak en kosten. Er is geen budget beschikbaar voor het zetten van vervolgstappen | |||
Besluitvorming | |||
Initiatief + definitiefase. - Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020 | |||
Projectfase | Initiatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Proces op hoofdlijnen Stand van zaken deelprojecten in detail: Deelproject 1 en 8: Verbindende infrastructuur en aansluiting bedrijven (75% gereed) Deelproject 2 Aanleg voetgangersverbinding over het water tussen horecacluster en bestaande bedrijven (100% gereed) Deelproject 3 Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 (100% gereed) Deelproject 4: Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2x1 rijstrook (50% gereed) Deelproject 5 versterken fietsnetwerk. (75% gereed) Deelproject 6 knip Zweedsestraat (100% gereed) Deelproject 7 Verplaatsen tankstation (10% gereed) Er is een verkeerskundig schetsontwerp opgesteld welke nog niet breed getoetst is. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Analyse op hoofdlijnen Er is EUR 133.059,- budget beschikbaar Het project / proces is voor ca 60% gereed en er is EUR 49.310,- uitgegeven Het resterende budget is voldoende om deze fase van het project ca eind 2021 binnen het totaal beschikbaar gestelde budget af te ronden. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het project / proces bevind zich in de initiatief /. Definitiefase en voor een klein deel in de voorbereidingsfase. Er worden nog geen contracten aangegaan en/of het project bevat geen uitvoeringsfase. Belangrijkste risico’s en beheersmaatregelen staan onderstaand weergegeven. 1. Opgeleverde producten / eindadvies sluit niet aan bij actuele behoefte van dat moment van de stad en/of projecten welke in voorbereiding / uitvoering zijn in gebied Poort van Deventer. Beheersmaatregel: aangehaakt blijven op lopende projecten, regelmatig afstemming met regie en programmamanager, flexibel blijven en zo nodig bijstellen einddoel en op te leveren producten, regelmatig bijpraten wethouder, belangengroepen aangehaakt houden op voortgang | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Eind 2021 resultaat haalbaarheidsonderzoek en advies aanleveren aan gemeenteraad | |||
Afwijking totaalplanning? | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Interne communicatie: Externe communicatie: | |||
Overige informatie |